PCOS en hormoonyoga

PCOS is een veel voorkomende aandoening bij vrouwen, bij 5 tot 10% van de vrouwen in vruchtbare leeftijd, voluit Polycysteus Ovarium Syndroom genaamd. Door vorming van blaasjes, cystes, op de eierstokken, blijft de menstruatie uit of is onregelmatig. Vaak gepaard gaand met een te hoog testosterongehalte met specifieke gevolgen, overbeharing, pigmentvlekken, haaruitval en overgewicht. In veel gevallen, 90%, is er ook sprake van
insulineresistentie. Eigenlijk gaat het om een samenhang van diverse kenmerken en klachten.

In samenwerking met Myriam Koning van Healthy Hormones geef ik hormoonyoga tijdens de workshop PCOS en laat vrouwen kennis maken met deze specifieke yogavorm waarin veel aandacht is voor ontstressen, yoga en adem.

Burn out en stress gerelateerde klachten

Er is heel veel geschreven over het hebben van een burn out en er bestaan ook online test waarmee je kunt checken of je de verschijnselen hebt van een echte burn out. Een ervan is de 123 test. Daarom beperk ik me tot het noemen van de voordelen die je kunt hebben door het beoefenen van hormoon of herstelyoga.

Spanning en stress zetten zich vast in het fysieke lichaam. Wanneer er sprake is van chronische stress dan heeft dit een desastreus effect op je hormoonbalans en op de organen en het zenuwstelsel. Afhankelijk van je energiehuishouding kunnen zowel de hormoonyoga als de herstelyoga je helpen om het lichaam te ontstressen, de organen en meridianen te voeden en te oefenen in ontspannen, diepe ontspanning. Tegelijk vergroot je het lichaamsbewustzijn en leer je signalen te herkennen en je grenzen te bewaken. Door de mindfulle benadering herken je de criticus in jezelf en oefen je in ervaren met een open blik, zonder oordeel naar jezelf kijken. Liefdevol en mild.
Hormoonyoga is zacht en vitaliserend, ontspannen bewegen met altijd een QiGong-serie en een eindontspanning.
Herstelyoga is gericht op herstel door diepe ontspanning, veel liggende oefeningen en ook een QiGong-serie.